TFS - Canada's International School

Entre Nous 2019 - Vol. 60

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The Francophone Identity According to Walid Berrahal, physical education teacher at the Junior School, "we sometimes take a critical look at the history of France and the Francophonie. The francophone community, as we know it today, obviously did not grow without any conflicts or suffering, especially during the Colonial era." Nevertheless, he asserts that, "although history may have divided us in the past, today's Francophonie is a force that unites us." Rania Zobiri, math teacher and IT department coordinator at the Senior School, finds that "the francophone identity is a spirit of openness to others." In her opinion, belonging to the francophone community empowers us to better understand others and their methods of reflection, which encourages us to question ourselves. Therefore, we become more tolerant and more open-minded, "The Francophonie brings us together… It helps us accept others' differences and see the world through their eyes." M. Zagabe admits that the language, culture and roots that constitute his francophone identity follow him everywhere he goes. He is not only a strong advocate of the Francophonie, but also an avid francophile. As such, he believes the francophone community brings together individuals who have a special connection with the language, history and diverse cultures of the Francophonie, even though they may not be fluent in French. Finally, the common feeling revealed through everyone's testimony is one of pride. Our teachers consider their francophone identity as an asset, and they strive to share this with their students on a daily basis. L'identité francophone Selon M. Walid Berrahal, enseignant d'éducation physique à l'École primaire, nous portons parfois un regard amer envers l'histoire de la France et de la Francophonie. La communauté de la Francophonie, telle que nous la connaissons aujourd'hui, ne s'est bien entendu pas développée sans conflits, ni sans souffrance, notamment durant la période coloniale. Il en conclut cependant que « bien que l'histoire nous ait divisés dans le passé, la Francophonie est aujourd'hui une force qui nous unit ». Pour Mme Rania Zobiri, enseignante de mathématiques et coordinatrice du département d'informatique à l'École secondaire, « l'identité francophone, c'est une ouverture d'esprit vis-à-vis de l'autre ». Selon elle, le fait d'appartenir à la communauté francophone nous permet de mieux comprendre les autres et leurs méthodes de réflexion, ce qui nous incite à nous remettre nous-mêmes en question. Ainsi, nous devenons plus tolérants et plus ouverts d'esprit : « La Francophonie, nous rassemble… Elle nous aide à accepter l'autre et ses différences et à voir le monde à travers les yeux de l'autre ». M. Zagabe nous avoue que la langue, la culture et les racines qui forment son identité francophone le suivent partout où il va. Il n'est pas seulement un fervent défenseur de la Francophonie, il est également un francophile passionné. Selon lui, la communauté francophone rassemble les individus qui ont une affinité particulière avec la langue, l'histoire et les cultures de la Francophonie, sans pour autant parler la langue couramment. Enfin, la perception commune qui se révèle à travers les témoignages de chacun est celle de fierté. Nos enseignants considèrent leur identité francophone comme étant un atout qui les rend fiers et tous s'évertuent à partager ce sentiment de fierté avec leurs élèves, au quotidien. Member / Membre Associate Member / Membre associé Observer / Observateur 27 TFS ENTRE NOUS 2019

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